Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Chiel Zwijnenburg - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Chiel Zwijnenburg - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Door: Chiel

Blijf op de hoogte en volg Chiel

18 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De laatste dag in Indonesie stond ik om 7 uur op en pakte ik mn spullen, dit duurde maar 10 minuten dus dook ik weer het bed in. Toen ontbeten en afscheid genomen van Pieter en de andere van het hotel. Gelukkig ga ik altijd vroeg naar het vliegveld, want anders had ik het dit keer niet gehaald. Voor de info, mijn vlucht zou beginnen in Denpsar in Indonesie, Dan zou ik naar Singapore vliegen, van Singapore naar Perth in Australie en na 17 uur zou mijn vlucht naar Aukland in Niew Zeeland gaan en dan van Aukland naar Chrischurch. Dit zou me in totaal, 47 uur en 30 minuten kosten. Maar in Denpasar zou ik bij het inchecken al de ticket naar Perth krijgen. Maar helaas hebben de Aussies de regel dat je een visum moet als je naar Perth gaat, zelfs als je zegt in transit te blijven. Dus werd er aan me gevraagd of ik al een visum had. Nou had ik eerder het plan om naar Australie te gaan dus had ik al eens een visum aangevraagd. Maar helaas vond de incheck dame geen visa op haar computer bij mn paspoort. Zij zou er wel een kunnen aanvragen voor me maar dat zou me 25 dollar kosten. Ja maar, ehh. Ik heb al een visum. En ik wist zeker dat ik dat online had staan. Dus om dat te controleren moest ik weer door de beveiliging en ging ik het eerste beste cafe in waar ze wifi hadden en gebruikte ik mn laptop om t op te zoeken. Hebbes. Terug rennen naar de incheckbalie. Shit mn vliegschema ligt nog in t cafe, terugrennen. Schema opgehaald, rennen naar beveiliging, door beveiliging, naar incheckbalie. En er is niemand. Even later komt de vrouw aan en zegt ze "ah, daar ben je, we waren al op zoek naar je, we hebben het visum gevonden". Fijn. Had dat even eerder gezegd. Dus eindelijk tickets en door naar de douane. Bij de douane waren er nieuwe problemen, nou kijk mijn paspoort is 4 jaar oud en dus zie ik er niet helemaal meer zo uit als op de foto. Of eigenlijk heel anders. Dus duurde het nog 10 minuten voor ze me er langs lieten en moest ik mijn handtekening namaken en meerdere vragen beantwoorden zoals; waar ben je geboren en van welke gemeente ben je? Dus controleren of het wel mijn paspoort was. UIteindelijk was ik erdoor. En kon ik eindelijk het vliegtuig in. Dus weer de evenaar gepaseerd en landen in Singapore, en van Singapore naar Perth. Toen ik op Perth aangekomen was, door de douane heen en bagage ophalen, toen werd het me duidelijk waarom je een visa moest hebben voor Perth; ze hebben geen intransit in Perth. Maar gelukkig wel gratis internet, dus mail gechecked. Toe heb ik een rustig hoekje opgezocht onder de roltrap, slaapzak neergelegd, tas aan mn slaapzak vastgeketend en gaan pitten op de grond. Perth is zo rustig dat ik 6 uur lang verbazend goed geslapen heb in de aankomst hal. De rest van de 17 uur een beetje rondgehangen, ontbeten en vroeg ingechecked voor de volgende vlucht. Het goede aan alle lange vluchten is dat ik mijn films een beetje heb bijgewerkt onderweg, Zo heb ik RED, Shrek 4 en Karate Kid 2 gekeken.
Nieuw Zeeland is een erg relaxed land het begon al bij de douane, als nederlander hoef je niet eens een visum te kopen. Een heel groot contrast met Australie dus. De douane was ook heel relaxed en bereid tot een praatje. Toen met een domesticflight (binnenlandse vlucht) van Aukland naar Chrischurch. Dat is trouwens best raar; je wordt zo goed als niet gecontroleerd en je hoeft niet eens je paspoort te laten zien. Een uurtje later stond ik in Christchurch.Mn bagage opgehaald en de bus naar het centrum gepakt. Maar omdat ik niet het flauwste benul had waar ik was of eigenlijk echt heen moest stapte ik te vroeg uit en ging ik een benzinepomp in voor een kaart. Toen ik aan de beurt was en de kaart op de toonbank neerlegde, schoot er ineens een hand met een creditcard over mijn schouder en zei een vrouwe stem; 'die betaal ik, zo leuk zo'n backpacker'. 'Eh, oke, bedankt mevrouw'. En de oudere vrouw, die ik nog niet gesproken of gezien had liep weer de winkel uit zeggend 'Save travels'. Nou dat was een goede eerste ervaring met NZ. Toen ik een kaart had (en gevraagd had waar ik eigenlijk was). Liep ik met mn 25 kilo door de stad. En het is zo'n verandering met de afgelopen maanden. Kijk, in de andere landen ben ik een blanke toerist, en dus een melkkoe. Terwijl hier ben ik gewoon een arme, luizige, vieze backpacker. En dus behandelen mensen je ook zo, en ik vind het geweldig. Mensen vragen niet constant om geld omdat je simpelweg gewoon niets hebt, maar wensen je succes op je trip. Daarnaast zijn de straten groot recht en rustig en kan je op de stoep lopen zonder op te moeten passen in een gat te vallen of in afval te stappen. Het is rustgevend. Dit alles bedacht ik me toen ik door het eerste park in maanden liep terwijl ik langs fietsers en joggers liep. Toen ging ik op zoek naar een hostel. Maar helaas kwam ik er na een paar uur achter dat door een aardbeving een paar maanden geleden heel veel van de goedkopen hostels nog gerenoveerd werden. Gelukkig staat Christchurch vol met motels, hotels en hostels, al begrijp ik niet helemaal waarom want het is een mooie groene, schone stad maar ook hartstikke saai. Maar uiteindelijk na 5 uur door de stad lopen met mn bagage op mn rug had ik een hostel gevonden. Ik was kapot. Maar ik moest nog niet gaan slapen want ik moet proberen van mn Jetlag af te komen. Dus wist ik nog wakker te blijven tot 9 uur s'avonds. Toen moest ik toch maar gaan slapen. Ik had in de laatste 54 uur maar 6 uur geslapen en dat was op de grond. Maar Nieuw Zeeland bevalt me goed.

  • 18 Februari 2011 - 11:09

    Bieb:

    Zo weer een nieuw continent. Je wordt een echte globetrotter; heen en weer over de evenaar alsof het niks is. Nu eens even beoordelen hoe onze tegenvoeters zijn als volk. Het begon in elk geval goed. En dan je werk bij Andrew en Nicky op een farm van 540 hectare. (volgens mij is dat voor Nederlandse begrippen best wel heel groot). Ben benieuwd of ze ook nog met paarden werken of alleen met quads of zo om omheiningen te controleren. Op de foto's zie je hoe lekker bruin je bent. Ik ben jaloers, jij hebt nu een nazomer en straks in Israël weer mooi weer en daarna kom je hier terug aan het begin van de zomer. Geen gebrek aan vitamine E. Maak er een leuke tijd van en ik hoop dat iedereen die je blog leest een kleine reactie geeft, zodat jij weet voor wie je allemaal je blog schrijft en wie er met je meereizen! Have a nice time!!

  • 18 Februari 2011 - 11:31

    Henk:

    Ha Chiel,
    Je verslag is net binnen, lees het op m'n werk. Mooi die foto's van Indonesië en de kerstviering in Nepal. Hebben ze daar iets met kerstmis, Nepal is toch Boedhistisch. Lijkt me aardige vrouw naast je op het bankje, deelde je met haar een kamer op Bali? Die sarong staat je goed... op Bali, ben benieuwd hoe het staat tegen de achtergrond van Vlist. Wat een toestand bij de douane, maar je lijkt inderdaad niet meer op die puber van 4 jaar geleden. De westerse beschaving van Nieuw Zeeland bevalt je dus beter dan de oosterse armoe. Leuk dat je je verplaatst in de perspectieven van mensen in beide werelden. Morgenochtend (19/02 om 11.00 uur, morgenavond bij jou) kunnen we skypen en kletsen we even bij oké. Veel plezier in Christchurch en tot dan.

  • 18 Februari 2011 - 12:16

    Paul & Marjolijn:

    Hoi Chiel,
    Veel plezier daar in NZ!
    Met lieve groeten uit Nijmegen

  • 18 Februari 2011 - 13:35

    Theo, Gerda En Kids:

    Hoi Chiel, Hier zijn ze er altijd voor in om je blogs te lezen. Je geeft naast je eigen verhaal ook nog eens veel informatie. Wat we nu weer leuk vonden was het verschil dat je voelt in de beschaving van het land.
    Je maakt van alles mee. Nu zelfs als een soort "zwerver" slapend op de grond.
    Leuk dat er nieuwe foto's bij geplaatst zijn.
    Veel plezier!
    Groetjes van ons allemaal.

  • 18 Februari 2011 - 19:34

    Tom:

    hoi chiel leuk om weer wat te lezen over je ervaringen, en mooi dat het in New Zeeland bevalt. Succes veder met je reis. Groetjes Tom,

  • 18 Februari 2011 - 21:21

    Sjoerd Snoek:

    Dag chiel goed om te weten dat het goed met je gaat! en fijn dat nieuw zeeland je bevalt! heb je al zin om naar israel te gaan of zou je nog langer daar blijfen? en hoe gaat het in de liefde? (just curious) . heb je al zin om terug tegaan naar nl? of zou je dat liever nog een tijdje uitstellen? met mij gaat het goed ik heb alweer een nieuwe vlam en het is vakantie dus het gaat ziezo goed.op school gaat iets minder maar ik wel over denk ik. ik sta nu standaard in de keuken bij CdV. dus ik heb het aardig naar mijn zin hier!
    tot gauw chiel

  • 18 Februari 2011 - 22:22

    Jan-Paul:

    Hee Chiel, wat een super verhalen! Keep up the good blogging!
    Veel plezier in NZ
    Ciao Jan-Paul

  • 22 Februari 2011 - 05:42

    Annemarie & Wassilla:

    Chiel wassilla verplicht me te schrijven maar ook wel uit vrije wil hoor.. alles ok met je, ik hoor het net van de aardbeving..

  • 22 Februari 2011 - 11:42

    Paul & Marjolijn:

    Hoi Chiel,
    Hebben net het nieuws over de aardbeving bij jou gehoord, hopen dat je al verder gereisd bent, want zo saai blijkt Christchurch nou ook weer niet te zijn, helaas. Hopen gauw van je iets te horen. Liefs en een dikke kus van ons allemaal.

  • 24 Februari 2011 - 07:24

    Hans V.:

    Hoorde gisteren van je vader dat je een dag voor de aardbeving bent vertrokken. Wat een opluchting. Weet ook pas sinds gisteren dat je hier verslag doet van je reis. Dus ik heb heel wat in te halen. Ga daar nu aan beginnen. Veel succes, en tot later.

  • 24 Februari 2011 - 13:57

    Marga Van Der Laan:

    Ha, Chiel,
    Je vader liet trots de foto's zien van je reis.
    Geweldig man en wat een geluk dat je het hebt overleefd daar in Nieuw Zeeland.
    Je was bij ons op school en je hebt met Dylan nog op het plein gespeeld.
    Misschien herinner je dit nog wel
    Heel veel succes bij je verdere reis en heel veel genoegen samen met je vader op reis.
    Groeten van Marga van der Laan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Chiel

Actief sinds 09 Aug. 2010
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 37495

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 31 Oktober 2010

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

De Wereld Rond (of niet)

Landen bezocht: