Grote Sprong - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Chiel Zwijnenburg - WaarBenJij.nu Grote Sprong - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Chiel Zwijnenburg - WaarBenJij.nu

Grote Sprong

Door: Chiel

Blijf op de hoogte en volg Chiel

31 Augustus 2010 | Israel, Jeruzalem

Wow wat schiet het op. ik ben hier nu al 2,5 weken al op een kwart van mijn tijd hier in Nes Ammim.

Nou als eerste; het afwassen valt mee, het is best gezelig in de keuken met Manachem, onze joodse kok, Mustafa, onze arabische hulpkok (met wie ik al een paar watergevechten heb gehad), en de keukenhulp, meestal Jolan of Suzanne, allebei Nederlands. En als dat nog niet gezellig genoeg is lopen er ook cnstant mensen door de keuken met wie ik een praatje kan maken.

De groep van 200 man, was een soort kerk genootschap die hier leuke dingen kwam doen, zoals zingen en dansen en wij, aks vrijwilliers hebben lekker mee kunnen genieten.

Een avondje naar de film Interception gegaan om Korina's(Du)verjaardag te vieren, leuke film alhoewel we met hebreeuwse ondertitteling niet alles begrepen. Later die avond met een Korina, Mirjam, Christine, Anne-Lena en Gina naar het strand gegaan en met Korina en Anne-Lena in dezee gezwommen.

Ik ben ook 2 x naar Akko geweest 1x om voor David een boot naar Europa te regelen en 1x vandaag waar ik later over vertel. De eerste keer in Akko moesten we naar een man die voor David(DU) wel een boot kon regelen naar Europa, ons deed hij denken aan de Maffia. Later liepen we terug langs de muur van Akko en daar springen jongeren van de 8 meter hoge muur tussen de rotsen de zee in. Toen David en ik daarlangs liepen wilden wij dat nauurlijk ook, maar we hadden toen haast, dus een andere keer.

Zaterdag hadden we de Beachwalk, van iets ten Noorden van Nahariya tot Akko, zo'n 10 km. Onderweg de geschiedenis gehoord en het verhaal van een Duitse Joodse die WOII heeft overleefd en hier als 19 jarige meid naar toe is gesmokkeld om hier te komen wonen, haar verhaal was heel indrukwekkend. De tocht was best zwaar in mul zand met meer dan 35 graden, ik ben dan ook verbrand.

Later die middag hadden we een Taizé dienst waarbij ik de tekst mocht voorlezen die ik had uitgekozen. Matheüs 9 vers 16-26. Dediens bestond vooral uit zingen en hij wasverschrikkelijk indrukwekkend. Ik heb me voorgenomen om Taizé (Frankrijk) nu ook een keer te bezoeken.

Gister uit eten geweest met Augustine(DU), Korina(DU), Anne-Lena(DU) en Christine(NL). Eerst gingen we naar een arabisch dorpje maar omdat het Ramadan is, is er niets open, dus op naar Nahariya. Daar hebben we na een tijdje zoeken een cafégevonden waar we heerlijke falafel en humus hebben gegeten, typische Israëlische gerechten. Met Korina om een weddeschap een grote groene peper gegeten(HEET). Ik heb ook met Augustine agesproken om in Oktober met hem naar de West-Bank te gaan.

Nou en vandaag was het dan zover, het is Davids laatste dag hier dus vanmorgen gingen David, Christine en ik naar Akko om van de muur te springen. De jongeren die daar altjd op demuur zitten stonden raar te kijken toen wij Europeanen er ook afsprongen. En ja het was best eng, van 8 meter hoog de zee in sprinen vlak naast de rotsen, maar we hebben in ieder geval leuke foto's.

Sven selde voor om vanavondnaar het strand te gaan en er te blijven slapen met een groepje, nou maar hopen dat het doorgaat.

Shalom

  • 31 Augustus 2010 - 15:20

    Niels:

    En waar is die foto? en eet nooit rouwe pepers, die voel je een uur daarna noch, slimmerd.
    Ciao!

  • 31 Augustus 2010 - 18:41

    Dave:

    Wauw, wat een boel leuke activitieten (op het afwas doen na).

    Denk jij dat je moeder flauw zal vallen wanneer ze je verhaal over van het rots springen leest?

    Na je ervaring met date groene peper zal je mijn Kip Madras nu lekker mild vinden... Niels heeft gelijk, die pepers bijten terug. Au!

  • 01 September 2010 - 09:15

    Thomas:

    Zo te horen heb je daar genoeg te doen :P. Tis geloof ik een en al feest daar. Komen er toevallig ook nog foto's online? Groet, Thomas

  • 02 September 2010 - 20:42

    Henk:

    Ha Chiel,
    Heb de foto van je sprong gezien, lijkt me fantastisch om van zo'n hoogte in zee te springen.
    Zelfs afwassen wordt leuk met aardige mensen om je heen en goede gesprekken komen dan vanzelf, wat wil je nog meer. Wist je trouwens dat er in de Hoeksteen ook Taizé vieringen worden gehouden. Hartstikke veel plezier.
    Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Chiel

Actief sinds 09 Aug. 2010
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 37498

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 31 Oktober 2010

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

De Wereld Rond (of niet)

Landen bezocht: