Sukkot, Safet en een Bruiloft - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Chiel Zwijnenburg - WaarBenJij.nu Sukkot, Safet en een Bruiloft - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Chiel Zwijnenburg - WaarBenJij.nu

Sukkot, Safet en een Bruiloft

Door: Chiel

Blijf op de hoogte en volg Chiel

27 September 2010 | Israel, Jeruzalem

2e poging, internet viel gister weg toen ik op bewaren klikte, dus doen we het gewoon nog ff over.

Nou de dag van mn laatste blog eindigde in het afscheids feestje van Henk en Gerry(een gepensioneerd koppel uit Nederland) die eerder naar huis moesten omdat Gerry haar been had gebroken bij de 2e etappe van de Jesustrail(die irronisch genoeg geoorganiseert is door haar man).
Tegelijkertijd was het ook het afscheid van mijn Mentor Mirjam die s'nachts weer terug ging naar Duitsland, erg emotioneel en vervelend dus allemaal.

De volgende dag (vrijdag), hadden we de 2e etappe van de Jesustrail een mooie route, die begon bij de Osse Hoorns waar ooit een groot Kruisleger is verslagen en eindigde, met een omweg, vlak bij het meer van Tiberias.
De dag erna was het zaterdag en Yom Kipoer, de sabbath der Sabbaths, dus gingen wij naar de Synagoge in Nahariya. Dat was best interessant. Het was alleen jammer dat we er niets van verstonden. Ook was het raar want op Yom Kipoer is het verboden om te eten, je te wassen, en leer te dragen (dus ik op blote voeten de synagoge, want mn slippers zijn van leer) en dan zie je daar in de synagoge hartstikke veel mannen met een leren riem en zelfs leren schoenen rondlopen. hmm.
Zondag avond hebben we op het dak van het Bussehaus(kantoor) gezeten en daar vuurtje gestookt, na 12 was het Augustins verjaardag en hebben we wat lekkere taart gegeten. De dag daarna was het het feestje van Augustin en Matze en ik gaven hem een fles Sprite en een boek over reizen in Israel.
Woensdag avond naar het strand vlak bij Libanon gegaan en daar geslapen. En het Weerwolfspel gedaan, een spel met veel discussie waar we allemaal aan verslaafd zijn hier.
Donderda middag met Cristine naar Sefat gelift, Sefat is een klein heel Joods orthodox stadje. Waar de mannen allemaal met pijpenkrullen en grappige pakjes lopen. Sukkot was toen begonnen; en Joods feest, dat een week duurt, waarbij ze de 40 jaar in de woestijn herdenken door in een soort tenten te eten. Dat was dus heel gezellig om dat te zien s'avonds op straat. Daarna hebben Christine en ik op de top van Sefat in het park geslapen, heel erg mooi. Daar vlakbij was een monument waarbij herdacht word hoe de joden (toen een tiende van de bevolking) in 1948 de Arabieren uit de stad hebben aangevallen en verjaagd, een leuke gelegenheid voor een monument lijkt me zo. De volgende morgen hebben we door Sefat gewandeld en zijn daarna weer met de bus terug gegaan naar huis.
Zaterdag bagage gedragen, een klusje dat hier GELD opleverd. Wat heel raar/grappig/vervelend was want er was een groep uit Zuid-Amerika, waarvan NIEMAND Engels sprak. S'avonds was er hier in Nes Ammim de bruiloft van Karl-Heinz en Carola. Karl-Heinz is een Duitser van rond de 50, die hier in Israel Carola(duits) heeft ontmoet en besloten om maar te trouwen. Het was heel mooi en eigenlijk ook wel grappig. Gisteravond was het afscheidsfeestje van Gina en Korina, Korina vertrok dan ook vandaag, ze moest de hele tijd huilen, en is uiteindelijk met haar vriend vertrokken om samen nog 2 weken door Israel te reizen voor ze terug gaan naar Duitsland.
Ik moet nu gaan want ik bereid samen met Annemarie de bijbelstudie voor die wij morgen leiden.

Shalom

  • 27 September 2010 - 17:40

    Dave:

    Hoi Chiel, je maakt steeds meer leuke ervaringen mee! Je zult zeker heel veel te vertellen wanneer je thuis terug bent.

  • 27 September 2010 - 17:57

    Sophie:

    jemig-de-pemig, het lijkt daar wel een grote vakantie! (wat het ook een beetje is, maargoed) alleen maar feestjes, verjaardagen, bruiloften, geloofsfeesten en ga maar door! beetje jammer van de afscheidsfeestjes dan, maarja dat hoort er ook bij. er valt hier in Nederland weinig te missen, de herfst is dan ook echt begonnen en er is alleen nog maar regen, wind en kou! (je kan je dan ook wel voorstellen hoe jaloers ik word als ik elke keer die graden bij jou maar niet onder de 30 zie gaan!:|) Chiel ik mis je en ik kijk uit naar het moment dat je weer 2 weekjes bij ons terug komt! liefs(L)

  • 28 September 2010 - 14:52

    Niels:

    jij raakt echt in shock als je thuis komt, al is dat alleen maar door het weer. Volgens mij verander je al in een ijsklontje als je de bevroren Nederlandse bodem weer aanraakt. Aan de andere kant, je went wel snel en al snel zul je inzien dat er ook weer niet zo veel verandert is.
    Chiel, ik blijf jaloers op je. Jaloers als de pest. Maar ik gun het je wel hoor ;)

    Tot schrijfs!

  • 29 September 2010 - 18:15

    Hendrik:

    heey,

    toch leuk dat je voor ons gewoon opnieuw je verhaal hebt getypt, eigelijk zou ik dit bericht moeten weg halen en opnieuw typen, dat is veelste veel echt te veel werk en doen we dus niet:P

    spreek je snel, we zien uit naar je terug komst fijne tijd daar nog he!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Chiel

Actief sinds 09 Aug. 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 37508

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 31 Oktober 2010

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

De Wereld Rond (of niet)

Landen bezocht: