Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Chiel Zwijnenburg - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Chiel Zwijnenburg - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Chiel

Blijf op de hoogte en volg Chiel

01 Februari 2011 | Indonesië, Kuta

Fort Vredeburg was maar zozo. Het was wel leuk om de nederlandse architectuur te zien van het fort. Maar de binnenkant was een museum. Daar is opzich niets mis mee, maar het was een verschrikkelijke verzameling van nationalistische propaganda. Er werd geen geschiedenis verteld. Nee de diorama's gingen over allemaal datums waarbij de Indonesieers eens een keer een veldslag wonnen of waarbij er een nationale organisatie was opgericht of een andere hoge piet een toespraak hield. De rest van de geschiedenis was totaal afwezig. En van de uitleg die erbij stond was minder dan de helft ook in het Engels vertaald. Tja.
S'middags me nog goed varmaakt met de andere gasten in het hotel, nog wat wezen eten met een Duitse backpackster en om 7 uur werd ik met een minibus opgehaald om naar Malang te gaan. De reis verliep goed, de ticket was goedkoper dan de trein en ik werd van deur tot deur gebracht. In Malang kwam ik om 5 uur smorgens aan bij "Tante Enny's Geusthouse" een gezelig geusthouse dat word gerund door een oude Indonesische vrouw die Nederlands is opgevoed en waarbij de familie taal nog echt nederlands is. Ik heb toen s'morgens Malang verkend en een busticket gekocht voor de volgende dag naar Bali. Malang is een mooie studentenstad met meer dan 30 Universiteiten en heerlijk goedkoop eten.
Malang heb ik toen smorgens goed gezien want de mensen stuurden me om een of andere reden steeds de verkeerde kant op. S'middags had ik een gezellig praatje met Tante Enny, en zij raden me aan om diezelfde dag nog naar de dierentuin/museum in Batu te gaan. Batu ligt zo'n 5 kilometer ten Noorden van Malang. En dus nam ik een Bemo (goedkope minibus) daarnaartoe en zat ik onderweg tussen 9 oude vrouwtjes ingeperst waarmee ik een gebaren gesprek hield. 2 Bemobusjes later was ik aangekomen bij Batu's Sectret Zoo, entree was lekker goedkoop, 40.000 roepie (minder dan 4 euro) voor het museum en de dierentuin. Toen ik naar binnen ging stond ik werkelijk versteld. In het museum stonden allemaal opgezetten dieren in prachtige diorama's het zag er prachtig en heel levend uit. Alleen in Naturalis heb ik het mooier gezien. De dierentuin daarna was helaas een beetje een teleurstelling. Het werd een minizoo genoemd en dat klopte wel. De dieren zaten (vaak alleen) in kleine hokken zodat ze goed tezien waren. Het was wel goed onderhouden maar het was duidelijk dat zicht de eerste priotireit was. Er waren wel grappige details. Grote felgekleurde plastic koeien stonden in het impala hok en kippen liepen los in het boa constrictor hok, wachten tot ze opgegeten zouden worden. Al met al waren de diorama's natuurlijker dan de echte dieren hokken.Maar ik heb wel mooie foto's kunnen nemen.
De volgende dag vertrok ik met een Bemo naar het busstaion, om er daar achter te komen dat ik mijn paspoort in mn kamer had laten liggen.Snel terug en toch nog optijd voor de bus. De bus naar Depasser in Bali was een grote bus die er 12 uur over zou doen, maar de buschaufeur was echt een maniak en haalde vrachtwagens in terwijl er tegenliggers aankwamen die we vaak op minder dan een meter miste en zelfs de andere Indonesieers hapte vaak angstig naar adem.
Na een spannende nacht dus aangekomen in Denpaser (en ben ik weer een tijdszone verder, 7 uur verschil), van daar een Bemo naar Kuta genomen en om 6 uur in Kuta aangekomen. Van het ene hotel naar de andere slaapplaats gelopen opzoek naar een goedkopen slaapplaats gelukkig werd ik toen geholpen door een european die me naar een (relatief) goedkoop hotel bracht. Ik heb hier een eigen kamer en douche + ontbijt en het is zelfs goedkoper dan het youthhostel.
Ja, Kuta is een drukke plaats het is een echte kolonie van Australie want 80% van de toeristen is Austalisch en zefs de indo's hebben een Australiesch accent als ze Engels praten. Dit is echt het Loret de Mar voor de Australiers.
Daarnaast is het eiland Bali anders dan Java in het opzicht dat Bali voor het grootste deel Hindoeistisch is. Je ziet dus geen hoofddoekjes maar wel overal kleine offerandes, op auto's voor deuren en bij goeden beelden. Zo'n offerng is meestal een bakje van Bananenblad met daarin bloemen, rijst, koekjes, wierook en soms geld. Bij beelden zie je regelmatig Red Bul staan als offering. Bali is ook heel kunstzinnig. Op Java zie je overal het Batik maar hier op Bali doen ze veel meer. Van hout tot schedel bewerkingen en alles tot in het kleinste detail. Het is een echt kunstenaars volk. Toch is Kuta me een beetje te toeristisch, iedere 3 meter word je massage, transport, zonnebrillen, t-shirts en surfboorden aangeboden en zelfs op het strand gaat dat door. En de verkopers zijn heel erge doorzetters die je eerst een hand geven en die dan niet meer los laten en je hetzelfde aanbieden als de verkoper 3 meter daarvoor terwijl ze zien dat je die net hebt geweigerd. Maar ik blijf toch een paar dagen in Kuta want ik wil leren surfen. In het Hotel leerde ik een paar oude mannen kennen, 1 Nederlander en 1 Duitser, dit zijn het soort mannen dat al bejaard is, nooit is getrouwd en hun hele leven werken en reizen. Vooral Peter (de duitser) was erg behulpzaam en heeft me een goedkopen eetplek laten zien (de straat kraampjes die in Yogja waren zijn hier afwezig) en heeft me geholpen met een mooie deal te sluiten met een surfboard verhuurder. Ik surf in totaal 5 dagen en vandaag was mn 4e. En het is zwaar zeg. De hele tijd door de branding proberen te komen terwijl de zee je net zo hard terug slaat. Als het je dan lukt een golf te 'pakken' moet je goed in evenwicht blijven (gelukkig heb ik snowboard ervaring). Als je op het verkeerde moment valt krijg je je surfboard over je heen en moet je je hoofd dus goed beschermen.
Het voelt alsof je de hele tijd met de zee aan het onderhandelen bent en 20 slechte deals afslaat (letterlijk slaat) om 1 goede te krijgen. Maar het geeft een ongeloofelijke kick als het lukt om met een golf mee te glijden en te blijven staan. YES!!!
Gister was de ergste regendag die ik ooit heb gezien, onder het surfen is dat niet erg want dan ben je toch al nat, maar de straten stonden onder water soms tot ver boven mn enkels. Maar als het dan stopt met regenen is het ook binnen 5 minuten weg gespoelt.
Nou ondertussen is ook besloten hoe de reis verder zal lopen. Australie zal overgeslagen worden en ik heb net een aanvraag naar Nieuw Zeeland gestuurd voor vrijwilligers werk. Overmorgen zal ik waarschijnlijk vertrekken uit Kuta naar de rest van Bali te zien en de 14 vertek ik uit Indonesie met een enorme omweg naar Nieuw Zeeland.

En hier de antwoorden van de quiz van vorige keer. Ik weet dat een paar mensen hem hebben gedaan. Het was leuk om de antwoorden te lezen.
baiby=baby, air=water, lokasi=lokatie, polisi=politie, knalpot=knalpijp (van auto), taksi=taxi, parkir=parkeren, tas=tas, gordyn=gordijn, bensin=bensine, gang=steeg/ kleine straat, bis=bus, pispot=potje (voor kleuter), disel=diesel, kelas=klas, loket=loket, wc=wc, kantor=kantoor, informasi=informatie, kamar=kamer, pos=post, mobil=auto, telepon=telefoon, orang=mens, topi=hoed/muts, ayam=kip, goreng=rijst, stasiun=station.

  • 01 Februari 2011 - 11:06

    Paul & Marjolijn:

    We volgen je belevenissen met belangstelling. Hoe bevalt het in je eentje reizen? Waarom sla je Australië over?
    Veel groeten uit het zonnige Oostenrijk van Paul en Marjolijn

  • 01 Februari 2011 - 17:19

    Henk:

    Ha Chiel,
    leren surfen is dus net zoiets als leren snowboarden; 20 keer eraf, waarna die ene keer erop blijven staan voelt als een overwinning. Heb op m'n werk een collega die in juni 5 weken naar Bali gaat. Ze wil graag van me horen wat jij de moeite waard vindt. Zij is vast van plan om naar de Gili-eilanden te gaan om te gaan snorkelen en diepzeeduiken. Schijnen daar allemaal exotische dieren en vissen te leven in een prachig onderwaterdecor. Heb jij ideeën voor trips?

  • 01 Februari 2011 - 18:58

    Nikki:

    Chiel, geweeeeldig :) Ben je ook uitgeweest in die 5 verdiepingen hoge disco waar ze 3 euro voor bintang vragen? En heb je dat enorme monument gezien voor de aanslagen van 2002? ik vond dat enorm indrukwekkend. Hoe vind je de bintang eigenlijk smaken, best prima toch? beter dan Heineken in ieder geval..

    Het klinkt allemaal echt fantastisch. Op Bali moet je echt nog naar Ubud gaan. Dat ligt in het midden en je hebt daar allemaal enorm mooie rijstvelden waar je doorheen kunt mountainbiken enzo.

    eigenlijk moet je ook nog wel even naar de gili eilanden gaan.. Gili Trawangan is echt DE plek om te snorkelen en nog 3 daagjes of zo te chillen voordat je weer verder reist. Vanaf Bali kun je er met de boot naartoe en het is daar echt ontzettend mooi! dus Henk, ook voor je collega, moet ze zeker doen!

    liefs, xxx

  • 01 Februari 2011 - 18:58

    Nikki:

    Chiel, geweeeeldig :) Ben je ook uitgeweest in die 5 verdiepingen hoge disco waar ze 3 euro voor bintang vragen? En heb je dat enorme monument gezien voor de aanslagen van 2002? ik vond dat enorm indrukwekkend. Hoe vind je de bintang eigenlijk smaken, best prima toch? beter dan Heineken in ieder geval..

    Het klinkt allemaal echt fantastisch. Op Bali moet je echt nog naar Ubud gaan. Dat ligt in het midden en je hebt daar allemaal enorm mooie rijstvelden waar je doorheen kunt mountainbiken enzo.

    eigenlijk moet je ook nog wel even naar de gili eilanden gaan.. Gili Trawangan is echt DE plek om te snorkelen en nog 3 daagjes of zo te chillen voordat je weer verder reist. Vanaf Bali kun je er met de boot naartoe en het is daar echt ontzettend mooi! dus Henk, ook voor je collega, moet ze zeker doen!

    liefs, xxx

  • 01 Februari 2011 - 19:01

    Jolanda:

    hoi chiel,
    ik lees net je hele verslag van indonesie achter elkaar. Lijkt veel op de reis die wij 1 1/2 jaar geleden gemaakt hebben! Mooi he en ook die verschillen tussen java en bali, enorm die rust en lieflijkheid van bali tov de drukke hectiek van java.
    Wat ook erg mooi was was gilli meno bij lombok: als je de kans hebt moet je dit eigenlijk ook nog even bezoeken. Maar nieuw zeeland lijkt me ook fantastisch overigens: op zoek naar 'precious' Gollum?

  • 13 Februari 2011 - 09:52

    Andre:

    goreng = gebakken
    nasi = rijst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Kuta

Chiel

Actief sinds 09 Aug. 2010
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 37507

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 31 Oktober 2010

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

De Wereld Rond (of niet)

Landen bezocht: